HiVe på EECERA

Birmingham var åsted for årets EECERA-konferanse – den 20. i rekken.

En kikk på deltakerlisten viser at Norge er godt representert, bare vertslandet Storbritannia har flere deltakere. Og fra HiVe deltar en god andel av disse, vi var 13, og de aller fleste av oss deltok med ett eller flere foredrag i seminarene.  De fleste av HiVedeltakerne er med i prosjektet Barnehagens rom.

Noen av HiVes deltakere på EECERA 2010

Noen av HiVes deltakere på EECERA 2010

Konferansen i Birmingsham ble åpnet på museet i sentrum av byen – der vi blant fikk se vakker indisk dans av to jenter fra byen – sammen med de andre 800 deltakerne. Og mandag morgen var det hele i gang: velkomsttalen for den 20. EECERA med flotte, velkommende ord fra både universitetet, byen og EECERA, og konferansen første keynote, avholdt av Gunilla Dahlgren.

I tillegg til at forskere fra HiVe deltok på mange symposier med «Individual paper», arrangerte HiVe to selv-organiserte symposier, ledet av henholdsvis Thomas Moser og Gunvor Løkken. Begge symposiene hadde meget godt besøk, med interesserte tilhørere og engasjerte spørsmål og kommentarer til foredragsholderne etterpå.

Sammendragene finnes i programmet på EECERA 2010s vebb.

Ansatte og masterstudenter fra HiVe bidro med:

  • Anne Lise Nordbø: Children´s learning about interaction through nonverbal exchange with adult performer and artistic effects in a space (poster session)
  • Astrid Granly og Eva Maagerø: The kindergarten room – A multimodal pedagogical text
  • Eva Maagerø og Guri L. Østbye: The world has no corners. Dialogues with children about the life and the world
  • Gunvor Løkken: Haunting space
  • Hege Hansson: Staging space and material
  • Kari-Anne  Jørgensen og Eva Maagerø : When children go to sea. Sea, landscape, places and language
  • Kari-Anne  Jørgensen : Learning outdoors, children‟s perspectives and embodied meaning – making
  • Line Rønning Føsker:  The development of spatial skills in children age 0-6
  • Liv  Torunn Eik : How do newly qualified kindergarten teachers assess their own competence building and contribution in the process of knowledge construction in kindergartens?
  • Nina Odegard (masterstudent ): Will children’s meetings with recycled materials – encourage creativity and sense of equality?
  • Rune Hoff Johannessen og Hilde Ellingsen (masterstudenter):  National and local curriculum in the Norwegian kindergarten: Understandings of children’s participation in the written curriculum
  • Solveig Nordtømme: Open indoor space and children‟s play
  • Thomas Moser og Marianne Torve Martinsen (Atferssenteret): The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers‟ play, learning and development

Som en illustrasjon av emnene i de selvorganiserte symposiene, har vi laget disse Wordle-bildene av sammendragene:

Selvorganisert EECERA 1

HiVes selvorganiserte symposium på EECERA 2010 - 2


Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: