Fysisk utforming av lekeplasser – revisjon av Europeiske standarder for sikkerhet ved lekeplasser

Av Ellen Beate Hansen Sandseter (DMMH)

Jeg er invitert til Wien 8.-10. februar 2012 for å presentere min forskning om barns risikofylte lek og betydningen av denne for EU kommisjonen ”CEN/TC 136/SC 1” som skal revidere de Europeiske standarder for sikkerhet ved lekeplasser (EN 1176 Safety standard for playgrounds).

Denne gruppen legger sterke føringer for utforming av barns lekemiljø i hele Europa, og det er derfor gledelig at de har fattet interesse for den forskningen jeg har gjort her i Norge. Det rapporteres at en oppmykning av den rigide sikkerhetstenkningen allerede er på gang, og kanskje kan vi se frem mot nye standarder som åpner i langt større grad enn tidligere for gode, utfordrende og varierte lekemiljøer for barn? Jeg skal i alle fall gjøre mitt beste for å tale barnas sak!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Kommentarer

  • Kristina Hoydal  On 03/02/2012 at 08:38

    Så flott! Dette vil jeg gjerne høre mer om i etterkant! Jeg har nettopp startet datainnsamlingen på mitt masterprosjekt med et helsefremmende fokus på uteområder i barnehager. Jeg ønsker å finne ut, om det er mulig å finne kjennetegn for uteområder som ser ut til særlig å klare å fremme aktivitet og deltakelse for barn med lette til moderate bevegelsesvansker. Så her er det absolutt være interessant hvordan regelverket spiller inn på utformingen.
    Lykke til i Wien!
    Hilsen Kristina

Legg igjen en kommentar

