Et scenografisk blikk på barnehagens rom

Av Hege Hansson, HiVe

scenisk-2

Jeg har vært på Barn og rom-konferansen i Kristiansand, 5. og 6.desember 2013. I løpet av disse to dagene fikk vi presentert og drøftet ulike perspektiver knyttet til det romlige og materielle, hovedsakelig i barnehagen. Selv presenterte jeg et foredrag med tittelen:

Tomme rom, tømme rom, skape rom; med et scenografisk blikk på barnehagens rom
Jeg hevder at rom, materiell og romlig iscenesettelse kan være barnehagelærerens aller viktigste redskap i det pedagogiske prosjektet. Med blikk for både det praktiske, estetiske og kommunikative ved rom og materiell, og ved bruk av de mange virkemidler man har til rådighet når man skaper rom, kan vi i barnehagen vitalisere og fornye pedagogikken. Foredraget bygget på «6 millioner sekunder i barnehagen» – et års erfaring som pedagogisk leder, der romlig iscenesettelse var en gjennomgående arbeidsform, uløselig forbundet til det pedagogiske innholdet.

scenisk-3

scenisk-1

Jeg lar meg inspirere av teatrets scenograf, vindusdekoratører, interiørarkitekter, selgere på europeiske matmarkeder og andre yrkesgrupper som intensjonelt iscenesetter sine varer, steder og rom.

Hva kan vi lære av dem, og hvordan kan vi transformere en slik romlig og materiell iscenesettelse i barnehagen? Jeg var kritisk til barnehagens romlige og materielle praksis og tradisjon, og til innrednings-, leke- og læremiddelprodusentenes som sterke premissleverandører for videreføringen av disse standardiserte normene for barnehagens fysiske miljø. Jeg la fram tanker om ulik romlig tilnærming og noen materielle prinsipper som jeg arbeidet etter i barnehagen. Bok kommer til neste år!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Legg igjen en kommentar

